Seekordse postituse pealkirja laenasin selleks luba küsimata Delfi’s ilmunud uudiselt, mis andis teada, et meediakanali Time Inc. omandas Rick Edmond, maailmas levinuima kliendihaldustarkvara Salesforce (CRM) looja ja tegevjuht. Ostu eesmärgiks ei olnud tal sellest tehingust otsesest äritulu teenida, vaid soov ühiskonda muuta. Rick Edmondi põhjendus Time Inc. ostule on tähenduslik, kuna see sisaldab tema ettevõtmiste:

  • missiooni – ta tahab  muuta maailma. Loodan südamest, et paremaks. Kui ettevõtmistel puudub tähendus, siis ei köida see andekaid inimesi. Konkureerivas uudisportaalis avaldati paar päeva varem jutt lumehelbekeste põlvkonnast. Lugesin ja mõtlesin, kes peab ikka peeglisse vaatama, kus on probleem. Kui püüame inimesi hoida tööl 25 aastat tagasi kehtinud arusaamadega, siis saame end kutsuda Dinosaurusteks. Igal inimesel on oma elus missioon olla õnnelik, areneda. Kui ettevõtja loob need tingimused, on tal vastutasuks pühendunud töötajad.
  • strateegiat – olla üdini kliendikeskne. Time Inc. jõuab erinevate meediakanalite kaudu ühes kuus rohkem 500 miljoni inimeseni. Kui sul on väärtust loov suhe kliendiga, siis on sul võimalus läbi selle kanali müüa mida iganes – uudseid, elektrit, tooteid või teenuseid. Eesti Energia andis kuu aega tagasi teada, et tema strateegiline eesmärk on kasvatada aastaks 2022 oma kliendibaas 1 miljoni kliendini. Kuna selle prioriteedi täitumine on EE pikaajalise eksistentsi seisukohast nii oluline, on viimase 12 kuu jooksul vahetatud üksuse juhti 3 korda! Strateegia elluviimine sõltub sellest, kas oled saanud õigetesse positsioonidesse pühendunud inimesed.

Miks see teema tundus mulle aktuaalne?

Septembris teevad paljud ettevõtte juhid plaane 2018. aasta viimaseks kvartaliks ja 2019. aastaks. Olulisim küsimus nende plaanide tegemisel on see, kuhu asetada lähtepunkt, mille vastu hakata prioriteete seadma. Ettevõtted jagunevad siin kaheks:

  • need, kes lähtuvad hetke olukorrast/võimekusest ning mõtlevad, kuidas olemasolevat võimendada, efektiivsemaks muuta ning müüki kasvatada;
  • need, kes lähtuvad kliendi vajadusest ning loovad järjepidevalt ja süsteemselt uut võimekust, eesmärgiga pakkuda kliendile suurepärast teenust ning kasvatada müüki kliendibaasi kasvu läbi.

Esimesel juhul on tegevusplaani koostamise keskmeks eelarve Exceli tabelis, milles sihid on seatud finantsisti poolt protsendiarvutuse kaudu. Strateegia aruteludes mõeldakse, mida tuleb selleks teha, et numbrid täituksid. Planeerimine on ettevõtte ehk tootekeskne. See protsess on ajamahukas ning ruineeriv. Enamik selles protsessis osalejaid  teab, et ennustada ette järgmise aasta turusituatsiooni on sama keeruline, kui ennustada järgmiste jõulude lund. See omakorda mõjutab osalejate pühendumust. Tulemuseks on, et ettevõte kordab end pidevalt ja innovatsioon on pärsitud.

Teisel juhul visualiseeritakse esmalt siht, milline peaks ettevõtte olema, et pakkuda kliendile teenust, mida ta tegelikult vajab.  Planeeritakse lühiajalised (90 päeva) prioriteedid, mida on vaja saavutada, et selline võimekus luua. Testitakse klientidega pidevalt uusi ideid ning prototüüpe, saades nii kiiresti tagasiside, kas pakutav on kliendile vajalik, loob väärtust. Sellises õppimisprotsessis tekib innovatsioon ning organisatsioonile paindlikkus kiiresti turul avanevatele uutele võimalustele reageerida. Kui osata, ei kulu juhtidel sellisel moel ettevõtte eesmärgistamiseks rohkem kui 1 päev kvartalis.

Kui mõelda, et Rick Edmond on loonud parima lahenduse kliendisuhete (müügi) haldamiseks ja tal on kliendibaas rohkem kui 500 miljonist ettevõtlikust kliendist, milline on tema mõjuvõim?

  • Nädala raamat: Mindful Running – avastasin ühel päeval, et ei ole suuteline tulemuslikult asju ära tegema. Tegemisi oli palju, energiat kulus palju, aega justkui ei olnud. Ei suutnud end motiveerida välja jooksma minema. Tulemuseks oli see, et ei olnud aega omaette olemiseks, et anda aega ajule asjade sünteesimiseks, uute seoste loomiseks ehk kogetust õppimiseks ning uute võimaluste avastamiseks. Minuga on nii, et kui nädalas jooksen 40 km, sünnib blogi. Nüüd on Sul lihtne minu tegemisi jälgida. Raamatust saad teada, miks mediteerimine on nii oluline.
  • Nädala film: Noor paavst – väga hea seriaal, mis toob groteskselt välja, mis on missioon, väärtused, ambitsioonikas tahe ning kui oluline on pöörde tegemisel inimesed õigetesse rollidesse seada. NB!! Tea, et see seriaal on Vatikani poolt tellitud, viimaks ellu “Noore paavsti” inauguratsiooni kõnes kuulutud postulaat – kasvatada katoliku kirik uuesti suureks, taastada selle mõju ühiskonnas väärtuste hoidjana.
  • Nädala üritus: Paavst külastab Tallinna 25.09.2018.  Saad näha ja osaleda osalus koolitusel, kuidas Paavst viib ellu oma strateegiat kasvatada pühendunud kogukonda ehk kliendibaasi. Neil, kes Paavstiga ei kohtu, on võimalik osa saada 26.–27.09.2018 toimuvast Nordic Business Forum’ist (live stream vaid 199 EUR eest). Kes on aga ise NBF-l kohal ja osaleb Obama sessioonis, esitage palun võimalusel härra presidendile sellised küsimused: Kui palju ta kasutab oma igapäevases elus 19. sajandil loodud asju? Kui ta saaks uuesti presidendiks, mida ta muudaks 19. sajandil loodud USA valitsemismudelis? Milline võiks see olla, arvestades tänaseid tehnoloogilisi võimalusi inimeste juhtimisprotsessi kaasamiseks?