Nädalavahetusel sattusin Ruhnurahu festivalil nägema Kinoteatri etendust, kus ühes episoodis vennad Piusid ja Kaspar Velberg tutvustasid uut innovaatilist auto navigeerimissüsteemi “Minu GPS”. Uus lahendus on tõeliselt geniaalne ja fun. Keda meist ei ole ära tüüdanud, kui auto GPS monotoonselt sulle ütleb – sõida järgmised 300 meetrit otse ning siis ringteelt vali teine mahasõit. Täna on meil vaid kaks valikut – kas muuta keelt või keerata hääl maha. Uus lahendus aga, võimaldab valida eesti tuntud inimeste hääli ning nende kõne- ja mõttelaadi. Kujutage ette, et valisite Urmas Paeti hääle ning teie auto GPS annab teile ülal toodud informatsiooni näiteks järgmises vormis: “Me koostöö on praeguseni väga hästi sujunud ning me võiksime ka nii edasi minna. Aga järgmise ringtee mahasõitude osas ma jätaksin hetkel veel valikud lahti.”  Tootel on valikus nii meie endiste presidentide ning teiste tundud isikute hääled ja mõtteviisid.  Ja see ei ole veel kõik ……

Vaatasin seda etendust ning tuli meelde Verne Hannish’i öeldu, et organisatsiooni suurimaks kasvu takistuseks on juhtide oskamatus visioneerida ning delegeerida. Kohtudes klientidega küsid ikka, mis on plaanis ja kuidas soovitu ellu viiakse. Vastused on väga erinevad. On organisatsioone, kus seal töötavatel inimestel on selge, miks ettevõtte eksisteerib, kuidas sihile jõutakse ning mis on tema panus suurepärase tulemuse saavutamiseks. Hoopis sagedamini kuuled vastuseks, et ettevõtte ainsaks eesmärgiks on teeninda omanikele kasumit või eesmärk on lai ning laiali valguv või hoopis ainsaks eesmärgiks on tulekahjude kustutamine. Jätan teie arvata, millised neist organisatsioonidest kasvavad jätkusuutlikumalt ning kus inimestel meeldib rohkem tööd teha. Kus on töötajate pühendumus/panus ettevõtte eesmärkide saavutamiseks on suurem.

Endine Procter and Gamble juht A.G. Lafley on öelnud, et mängu võitmiseks peab olema sul plaan kuidas võita. Oma praktilisele kogemusele toetudes ta väidab, et vaid 2% turul tegutsevate ettevõtte juhtidel on olemas mõtteviis ja plaan, et nad tahavad võita. Enamus lihtsalt osaleb selles mängus. Aga reaalsus on sama karm kui spordis, ainult võitjatele makstakse auhinna raha. Ülejäänutele jääb mängus osalemise rõõm ise kinni maksma. Juhtides P&G töötas ta koostöös juhtimiskonsultandi Robert. L. Martiniga välja robustse raamistiku strateegia koostamiseks, mis loob  eeldused võiduks. Selleks tuleb leida konkreetsed vastused alljärgnevatele küsimustele:

  • Mis on minu ettevõtte uus seisund turul, mida ma tahan saavutada 3- 5 aasta perspektiivis (meie olemasolu põhjus, mis väärtust me loome)?
  • Kus ma plaanin seda mängu mängida?
  • Kuidas ma plaanin võita selle mängu?
  • Millised organisatoorsed võimekused ma pean looma, et see mäng võita?
  • Millised juhtimissüsteeme ma vajan selleks, et see võimekus luua?

Tegemist on iteratiivse protsessiga. Iga järgmisele küsimusele saadud vastust tuleb testida eelmiste küsimuste vastuste vastu. Kas puzzle läheb ilusasti kokku? Kui suudad küsimustiku täita ning see mahub ühele lehele, oled ülesande edukalt lahendanud. Vastasel juhul on see saanud kas liiga detailne või oled jätnud olulised valikud tegemata. Strateegia üheks kõige olulisemaks tulemuseks on luua organisatsioonis ühine teadmine ning saavutada kokkulepe, et mis on need asjad millega tegeldakse ja mis on need asjad millega tegelemisest loobutakse.

Ja see ei ole veel kõik ….

Tea, et inimestel meeldib mängida meeskondades, mis võidavad.