“Visioon ilma plaanita on unenägu, plaan ilma visioonita on õudusunenägu” Ma ei ole elus kohanud ühtegi inimest, kes ei armastaks muutust. Kõigil on unistused – kellel materiaalsed, kellel soov olla füüsiliselt paremas vormis (PQ), kes soovib mentaalselt või vaimselt areneda (IQ), kes tahab enda jaoks olulisi suhteid parendada (EQ). Veider on juhtidega suheldes kuulda, et inimesed ei armasta muutusi. Tundub, et miski on pildil valesti. Kui minna teemas süvitsi, siis inimesed armastavad isiklikul tasemel muudatusi, kuid enamasti takerduvad soovitud muudatused puuduliku elluviimise taha. On olemas soov teha elus muudatus, kuid puudub piisav tahe (SQ) selle nimel ekstra pingutada. Teadmised ja oskused on kõigile kättesaadavad paari hiireklikiga kui soov ja uudishimu olemas. Hea näide on siin inimeste ülekaalulisus, mis ka Eesti elanikkonnas kiiresti ja viiruslikult levib. Põhjuseks on toidu lihtne ning mugav kättesaadavus. Meie toidulaual on rohkelt asju, mis on inimkonna poolt aretatud paari viimase aastatuhande jooksul. Peletamaks kiirelt näljatunnet ning tekitamaks maitsenaudingut, tarbime liigselt suhkrut, alkoholi. Kõhu täitmiseks ei pea enam pingutama. Seetõttu on meie kehakaalu ja ainevahetust reguleeriv insuliinipump aetud segadusse ning ei suuna enam energiat tarbimisse vaid ladestab energia rasvadesse. Insuliinipumba tööd on võimalik reguleerida lihtsasti läbi liikumise ja toitumise. Kolme nädalaga on võimalik saavutada läbimurre. Infot on piisavalt, kuid ülekaalulisus kasvab samas tempos interneti infomahtudega. Kehakaalu langetus nõuab pingutust ja distsipliini, kuid inimene otsib lihtsamat ja mugavamat lahendust, milleks on saanud kiiresti kaalu langetav suhkrutõve ravim. Viimase mõju on kiire, kuid lühiajaline. Loodusest teame, et jääva muutuse saamiseks kasuta füüsikat, kiirlahenduse tegemiseks keemiat. Organisatsiooni tasemel teeb asja veidi keerukamaks üks väike detail – ühise tahte olemasolu arenguks. Täna on selle kohta levinud moodne väljend tähenduslik töö. Kui inimene teeb tööd, millel on tema jaoks tähendus (WIIFM), siis ta on uudishimulik olemaks kursis, mis on ettevõtte arengufookus. Ta korraldab teadlikult enda arengut ja kohendab tema vastutusalas olevaid protsesse sobivaks soovitud eesmärkidele. Looduses otsivad kõik elusorganid teed päikese (parema elu) poole. Inimene on ennast 16. sajandil loodusest välja kirjutanud ning arvab, et tema jaoks see seadus ei kehti. 19. sajandil tuletas Darwin viisakalt inimestele meelde meie päritolu ja saamise lugu, kuid enamus ei suutnud seda teooriat kuidagi seostada inimese endaga. Arvati, et meid on loonud Jumal. Organisatsiooni suurimaks arengutahte pidurdajaks on viis kuidas ettevõte kommunikeerib süsteemselt ja regulaarselt oma eesmärke ning loob harjumusi (kultuur=süsteemid ning protsessid), mille vastu inimesed saavad oma tegemisi joondada. Uuringud on näidanud, et ainult 4% ettevõtte töötajatest on teadlikud, mis on ettevõtte eesmärgid ja sellest tuleb ka madal pühendumuse protsent. Inimeste jaoks loob tähenduse ettevõtte visioon (missioon, väärtused, suur heidutavalt julge eesmärk) ja regulaarselt vastu suurt eesmärki seatav organisatsiooni lühiajaline fookus. Kui on paigas kindel rütm ning toimivad protsessid, siis on organisatsioon võimeline igas kvartalis kiiresti ümber joonduma, kulutades selleks vaid 1-2% inimeste ajast. Olenemata kas ettevõttes töötab 4 või 40 000 inimest. Protsess on lihtne ja praktikas tuhandeid kordi testitud – töökindel ja tõhus. Uue fookuse seadmine on oluline, kasutamaks ära väliskeskkonnas toimunud või toimuma hakkavaid muudatusi jõudmaks kiiremini ja väiksema pingutusega suure heidutavalt julge eesmärgini. Muutus on oma olemuselt distsipliin (harjumus), hoida endas pidevalt selgust, kes ma tahan olla (eesmärk) ning kohendada oma tegevused (fookus) vastavusse väliskeskkonna poolt loodavatele uuenevatele võimalustele. Karm kuid õiglane on ütlus Darwni teooriast – elu õigus on antud vaid neile, kel on uudishimu selle vastu. |
|
NÄDALA SOOVITUSED:
|
|
|
Järjepidevat meeskonna ehitamist ja treenimist! |