Kas sul on soov parendada enda veenmisoskust 20%-i?

Või sa soovid, et tõenäosus osutuda valituks sinu unelmate töökohale suureneks?

Või soovid olla oodatud perekonna liige või seltskonna kaasalane?

Nende eesmärkide saavutamiseks on sul võimalik kasutusele võtta lihtne vestlustaktika.

Ma arvan, et sa tead, mis see on! See on nii lihtne ja ilmeselge, et me ei pane seda tähele. Ja seega ei kasuta inimesed seda teadlikult ja piisavalt tihti!

 

Käes on on esimene advent. Pühade ajal tekivad hetked mõtisklusteks, unistusteks ja palveteks. Las tänane kiri, olla siis minu palve ja lubadus. Mind ajendas sel teemal kirjutama, üks varahommikune vestlus, kus teemaks oli koolilaste tervis. Sügis on aeg, kui lapsed läbivad koolis tervisekontrolli. Tihti on see laste jaoks ainus kord aastas, kui nad arsti külastavad.  Kus neil on võimalus rääkida inimesega, kes on valmis nad ära kuulama. 

2017-nda aasta terviseuuringu tulemusel, on üle 60% lastel tervisekaarti tehtud märge, kus laps on kurtnud väsimust, kurnatust, stressi, tülpimust, rahulolematust ….. Kuulasin ja püüdsin aru saada, milles on asi. Kas inimesed on jäänud füüsiliselt haigemaks või probleem on hoopis kusagil mujal. 

Püüdes mõista, milles asi, uurisin läbi kaasnevate andmete, milline on vanemate käitumine hoolitsemaks lapse tervise eest. Kas reaktiive (kui palavik, siis tegutseme) või preventiivne (püüame riske vähendada). Kuidas ja kui kiiresti reageeritakse Koolimeditsiini töötajate poolsetele pöördumistele. Kui paljudel lastel   on vanemad korrektsetelt esitanud laste tervislikud tõendid. See tulemus on enam kui nukker ja koledalt auklik. Võib olla see näitabki meie suhtumist. 

Paljudel meil on ootus, et me elame e-riigis ja info liigub. Kui liigubki, siis ärme ise oma lapsi sinna e-maailma metsa üksi ekslema jäta. Võtame aja, et nendega tõeliselt koos olla. Võtame aja, et neid  mõista –  mida nad mõtlevad ja tunda, mida nemad tunnevad. Ja ma ma loodan, et paari aasta pärast, pilt mida me sügisesel tervisekontrollil näeme, näitab meie lapsi emotsionaalselt tunduvalt tervematena. Inimkonda ei hävita mitte tehnoloogia või loodusjõud, vaid inimhullus.

 

See tõhus meile kõigile teadaolev ja lihtne vestlemistehnika on  peegeldamine ehk aktiivne kuulamine. Kui võtad selle teadlikult oma igapäevas suhtlemises kasutusele, ja teed seda tulevikus sagedamini kui täna, siis näed kuidas sinu suhete kvaliteet hakkab paranema.

Mis on peegeldamine ehk aktiivne kuulamine? See tähendab, et vestluse käigus kuulaja peegeldab tagasi, mis talle öeldi – tunded, püüdlused ja hirmud seoses sellega. Palun ära hinda kuuldut, väitle vastu või paku oma lahendusi.

Näiteks: Õhtusöögi lauas sinu partner ütleb “Tänane päev on minust välja imenud kõik mahlad. Mul on tunne, et meie firmal läheb, hästi, kuid me oleme liiga kaua asju teinud ühte moodi ning peaksime tegema otsustava pöörde uues suunas”. Võiksid selle peale lihtsalt vastata: “Ma kuulsin, et sul oli rakse päev ja sa oled jäänud liiga kauaks istuma bussi, mis liigub vales suunas.” Sinu partner suure tõenäosusega ütleb selle peale “JUST!” ja on väga tänulik sinule, et sa temast hoolid, et sa oled piisavalt tugev, peegeldamaks tema emotsioone.

Selline lähenemine on tunduvalt tõhusam, kui lugeda pikk loeng universaalsetest ja praktikas tõendanud abivahenditest, kuidas sellest olukorras välja tulla.

Või parem kui lohutada teda mingi võrdlusega: “Ma juba eelmisel aastal ennustasin, et tulevikus tabab meid suur energialangus ja nagu näed, oli mul õigus?”

Ja veelgi tõhusam kui ignoreerid kuuldut ja püüad vestluse viia uuele teemale nagu: “Jäta see töö peale mõtlemine! Kas sa pühapäeval TV3-st “Su hääl…” saadet vaatasid?”

Miks reflekteerimine on nii võimas? Kui te kordate seda, mida teine inimene teile ütles, siis ta tunneb, et sa ei ole palgalt lugupidav ja tähelepanelik tema suhtes, vaid ka hooliv ning oled valmis end tundma nagu tema.

See on märk lojaalsusest. See on märk lugupidavast mõistmisest. See on võimas sõnum “Ma olen siin, sinu jaoks!” Ja see loob kindluse usalduslikuks suhteks.

Kuidas eelkirjutatu aitab parendada minu veenmisvõimet, aidata mul saada minu unelmate töö või olla parem pereliige ja oodatud kaaslane oma sõpruskonnas? Kui inimesed tunnevad, et te mõistate neid ning olete neile ustav liitlane, aitamaks neil saavutada seda mida nad soovivad (nii era-, kui tööelus), siis võtavad nad hea meelega kuulda teie nõu, kaasavad teid oma projektidesse ning veedavad hea meelega koos teiega oma vaba aja.

Aktiivne kuulamine ei ole uute sondeerivate küsimuste küsimine (mida kahjuks laialdaselt kasutavad juhtimiskonsultandid, advokaadid, treenerid ja teised professionaalsete teenuste pakkujad). Sellised küsimused ei ole otseselt seotud sellega, mida inimene just hetk tagasi sulle ütles, mida ta tunneb. Pigem on selliste küsimuste eesmärk uurida asjaoluga seotud fakte, mis omakorda aga loovad viljaka pinnase väitluseks ning teema edasiseks kuulaja poolseks arenduseks. Sellist abi aga sinult hetkel ei oodata.

Aktiivse kuulamise tähendab, et sa oled oma mõtete ja tunnetega, seal kus sinu partner just hetkel on. Ta ise edendab teemat suunas ja tempos, mis talle on tundub oluline ning sobiv. Peegeldamist on lihtne teha ja see on võimas vahend ehitamaks usaldust, vastastikust sügavat mõistmist.

Millised võiksid olla mõned lihtsamad näited  aktiivsest kuulamisest? Minu jaoks on see lihtsalt inimese öeldu tagasi peegeldamine, koos selle taga olevate tunnetega. Näiteks:

  • Ma saan aru, et see ………………. on Sinu jaoks väga oluline?
  • Ma mõistan, et tegelikult Sa soovid  ………………………..?
  • Aita mul mõista, kas Sa eelistad …………………..(seda) ……………… (sellele)?
  • Kui …………… (see) peaks juhtuma, siis selle tulemusena sa tunneksid end …………… ( kergemeelsena, ärritatuna, pettununa, segaduses, abituna, täis indu, vihasena, lüüa saanuna, kasulikuna, väärtuslikuna, õnnestununa)?
  • Ma kuulsin, et sind takistab ………………. (see) tegemast …………………… (seda). Kas ma olen sind õieti mõistnud?
  • Kui sa ………………………… (teed seda), siis selle tulemusel ……………….. . Kas ma olen sind õieti mõistnud?

Osavõtlikus on see, mis sind kallis viib kaugemale, kui sa osata arvad” – need on Jeff Bezosele tema vanaisa poolt öeldud sõnad, mida ta endaga kaasas kannab. Oma avalikudel esinemistel on Amazonase juht öelnud, et tal on kahju, et tal nii palju aega oma elus läks mõistmaks, nende sõnade tõelist sisu.